سیل در کلات هیچ فوتی نداشت برخورد کوئیک و پارس در مشهد ۶ مصدوم برجا گذاشت (۲۸ اردیبهشت) پرونده سیل مشهد روی میز کمیسیون اصل نود! کشف پیکر‌های چهار مفقود سیلاب در فریمان (۲۸ اردیبهشت) قتل جوان ۲۷ ساله افغان به‌خاطر توپ بازی! (۲۸ اردیبهشت) تمام خسارت‌های درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی تا اسفند ۱۴۰۲ پرداخت شد | تسویه حساب ۲۰ روزه با بازنشستگان بازگشایی ۴۴ محور مسدود شده در خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت) تصادف پراید و پژو ۲۰۶ در قوچان ۷ مصذوم برجا گذاشت(۲۸ اردیبهشت) از ۸۱ روستای دارای سکنه سرخس فقط یک روستا جاده دسترسی ندارد نجات معجزه آسای جوان مشهدی از داخل چاه (۲۸ اردیبهشت) نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان   محور صالح آباد - تربت جام بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) متلاشی شدنِ شبکه شیطان پرستی و دستگیری ۲۶۱ نفر نجات نیسان آبی با پنج سرنشین از درون سیلاب (۲۸ اردیبهشت) این پزشکان متخلف هستند عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش بیش از ۳.۵ برابری نوزادان غیرایرانی در کشور

  • کد خبر: ۱۸۸۱۹۷
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
افزایش بیش از ۳.۵ برابری نوزادان غیرایرانی در کشور
رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: تعداد نوزادان غیرایرانی بیش از ۳.۵برابر افزایش یافته و تعداد بیماران شناسایی شده در بین آنان نیز ۷برابر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، شهین یاراحمدی در نشست دستاورد‌های ۱۸ساله اجرای برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران، گفت: برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید به عنوان زیرساخت غربالگری بقیه بیماری‌های مهم نوزادان از مهرماه ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور ادغام شد.

وی افزود: طی این مدت، برنامه به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت خود دست یافته و به عنوان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ملی در حوزه سلامت کودکان شناخته شده است.

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت با بیان اینکه در مدت این ۱۸ سال بالغ بر ۲۲میلیون نوزاد ایرانی و غیرایرانی مورد غربالگری قرار گرفته و بیش از ۶۴هزار بیمار نیز شناسایی شده‌اند، بیان داشت: تمام بیماران شناسایی و درمان شده از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و هیچ بیماری عقب‌مانده ذهنی نشده است که نشانگر اثربخشی برنامه بوده است.

یاراحمدی تصریح کرد: با اجرای برنامه کشوری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، هر ساله حداقل ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کودک از عقب‌ماندگی ذهنی نجات می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام روستا‌ها و شهر‌های کشور نوزادان از دریافت خدمت برخوردارند و پوشش برنامه در هیج زمانی حتی در همه گیری کرونا دچار وقفه نشد. علاوه بر نوزادان ایرانی، نوزادان غیرایرانی نیز غربالگری شده و در صورت بیمار بودن تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت با بیان اینکه کم کاری تیروئید در ۴.۳ نوزاد ایرانی از هر ۱۰۰۰ تولد وجود داشته و یک بیمار در هر ۲۲۱ نوزاد غربالگری شده است، گفت: بیماری کم کاری تیروئید در همه نقاط دنیا بروز می‌کند و روند افزایشی داشته است.

وی اضافه کرد: بروز این بیماری در ایران ۴ تا ۸ برابر میزان جهانی است در عین حال ۵۰درصد از موارد ابتلا در نوزادان گذراست. اگرچه هر دو نوع دائم و گذرای این بیماری برای مصونیت از عوارض جدی، نیاز به درمان دارند.

یار احمدی مهم‌ترین عوامل بروز زیاد کم کاری تیروئید نوزادان در کشور را اختلالات ید در محیط، نارس بودن، وزن کم نوزاد هنگام تولد، دوقلو یا چندقلو بودن، زردی طول کشیده، کمبود دریافت ید روزانه در مادر باردار، ابتلای مادر به بیماری تیروئیدی، ابتلای مادر به دیابت، وجود ناهنجاری مادرزادی، سابقه داشتن خواهر یا برادر مبتلا به کم کاری تیروئید و ازدواج‌های فامیلی عنوان کرد.

وی با اشاره به غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان غیرایرانی، گفت: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۴۰ هزار و ۲۸۷نوزاد غیرایرانی غربالگری شده و از میان آن‌ها ۲هزار و ۵۸۷بیمار شناسایی شده است.

رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعداد نوزادان غیرایرانی بیش از ۳.۵برابر افزایش و تعداد بیماران شناسایی شده در بین آنان نیز ۷برابر افزایش یافته است.

یاراحمدی در پایان برنامه کشوری غربالگری نوزادان را یکی از برنامه‌های موفق در سیستم سلامت کشور دانست و ابراز داشت: پوشش ۹۵درصدی برنامه نشان از موفقیت برنامه در سیاستگذاری و اجرا و ناشی از تلاش‌های همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اجرای موفق برنامه بوده است.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->